Peremajaan wajah di rumah: cara dan kaedah penjagaan kulit

kulit cantik selepas keremajaan

Apabila tubuh kita dilindungi oleh pakaian, wajah selalu terbuka, oleh sebab itu terdedah kepada faktor persekitaran yang negatif.

Di samping itu, setelah usia tertentu, kulit cepat kehilangan kelembapan, lemak subkutan mula hilang. Ini adalah salah satu sebab utama mengapa kedutan pertama muncul.

Untuk menjaga kulit tetap muda dan segar, rawatan rutin diperlukan untuk menghilangkan sel-sel kulit mati, menyuburkannya, dan memperbaiki peredaran darah.

Ketahui cara meremajakan kulit anda dengan berkesan dan baca petua berguna untuk memastikan kulit anda cantik dan awet muda.

Mencuci secara berkala untuk keremajaan kulit

Salah satu produk penjagaan wajah yang paling mudah adalah air berkualiti. Air membersihkan sel-sel mati stratum corneum dan membersihkan kulit dari debu, kotoran, peluh dan minyak.

Dengan pendekatan yang tepat, mencuci setiap hari bukan sahaja menjadi prosedur kebersihan tetapi juga penyembuhan. Untuk memastikan kulit kelihatan awet muda, latih diri anda untuk mencuci muka dengan air. Bilas wajah anda beberapa kali dengan air suam dan sejuk. Air suam mengembang liang sementara air sejuk menyempitkannya. Namun, tidak digalakkan mencuci muka dengan air yang terlalu sejuk atau terlalu panas. Pada suhu rendah, kulit menjadi kering dan mula mengelupas. Air panas menyebabkan vasodilatasi berterusan dan kulit menjadi terlalu sensitif terhadap sejuk.

Sekiranya anda mempunyai kulit kering, basuh wajah anda dengan air lembut pada suhu bilik. Sebaiknya gunakan pembersih muka tidak lebih dari sekali seminggu. Pengecualiannya adalah busa dan gel khas dengan kesan terapeutik yang dikembangkan khas untuk kulit kering.

Sekiranya anda mempunyai kulit berminyak, anda boleh menggunakan pembersih dua kali seminggu: pada waktu pagi dan petang. Selepas mencuci, sapukan krim berkhasiat pada kulit dan buang sisa-sisa dengan tuala kertas setelah 20 hingga 30 minit.

Mencuci berselang-seli dengan air bersih suam dan sejuk cukup untuk kulit normal. Tetapi kulit normal juga memerlukan penjagaan. Mencuci dengan air dengan merebus ramuan perubatan sangat berguna. Seminggu sekali, basuh wajah anda dengan busa atau lap dengan penyapu yang dicelupkan ke dalam air suam.

Ubat rakyat sederhana

Topeng muka untuk keremajaan kulit

Untuk kulit kering, mencuci dan memampatkan dari merebus chamomile, violet, kelopak mawar, pudina, lavender, akar ginseng, pasli dan dill sangat berguna. Tuangkan 200 g air mendidih di atas satu sudu salah satu bahan ini. Kaldu yang dihasilkan perlu berkeras selama 20 minit, ketegangan dan sejuk.

Brew yang dibuat dari chamomile, St. John's wort, ekor kuda, yarrow, pisang, bunga jagung, jelatang, coltsfoot, daun kayu putih sesuai untuk kulit berminyak.

Untuk kulit normal, anda boleh menggunakan hampir semua merebus berdasarkan ramuan perubatan, kerana setiap komponen memberi khasiat pada kulit dengan sempurna dan memberikan penampilan yang sihat.

Topeng muka yang menyegarkan

Topeng muka menunjukkan hasil peremajaan yang sangat baik. Untuk membuat topeng buatan sendiri, anda memerlukan tanah liat putih dan serum. Cairkan komponen hingga konsisten krim masam tebal, sapukan pada kulit selama 15 minit, kemudian bilas dengan air. Sekiranya anda mempunyai kulit kering - lembapkan wajah anda dengan losyen pelembap selepas proses ini.

Untuk kulit berminyak, anda boleh menyediakan topeng timun, lemon dan oatmeal. Potong 1 timun, tambah 1 sudu teh jus lemon dan 100 gram oatmeal. Cairkan campuran dengan kaldu chamomile, whey atau air rebus. Sapukan pada kulit yang telah dibersihkan sebelumnya selama 20 minit dan bilas dengan air suam.

Urut untuk memperbaiki struktur kulit

Urut kulit untuk keremajaan

Anda boleh menyegarkan wajah anda dengan urutan khas. Ini memastikan normalisasi aliran darah dan menghilangkan zarah-zarah kulit keratin.

Urutan meningkatkan keanjalan kulit, memperbaiki warna dan teksturnya.

Setelah membersihkan kulit, gosokkan hujung jari dengan lembut ke wajah anda selama 2-3 minit dua kali seminggu. Lebih baik memulakan dari dahi ke arah dari alis ke pelipis.

Selepas itu, uli pipi atas dari hidung ke pelipis. Kemudian gosokkan pipi dengan telapak tangan dari bibir ke telinga dan urut dagu dengan bahagian belakang tangan anda.

Tahap akhir urutan adalah mengetuk hujung jari anda dengan ringan di seluruh wajah anda.

Prosedur urut melancarkan peredaran darah dan merangsang pengeluaran kolagennya sendiri, membantu sel kulit mengekalkan bahan berguna.

Mengelupas untuk pembersihan yang berkesan

Pengelupasan wajah boleh dilakukan seminggu sekali. Untuk melakukan ini, anda tidak perlu mengunjungi salun, kerana anda boleh melakukan proses ini di rumah. Muka dibersihkan dengan mengelupas. Anda boleh memasaknya sendiri. Bahan pembersih yang paling popular adalah kopi dan garam laut.

Masukkan secubit garam, 1 sudu minyak zaitun, satu sendok teh gula dan 2-3 tetes minyak lavender ke dalam kopi. Kacau campuran dengan baik, sapukan ke wajah dan bilas dengan air suam selepas 10 minit. Untuk kulit normal hingga kering, campurkan 1 sudu garam laut dengan kuning telur dan krim masam. Urut ke muka, bilas selepas 10-15 minit. Untuk kulit berminyak, gantikan krim masam dengan produk susu fermentasi lain - serum, kefir, krim masam rendah lemak.

Jangan lupa bahawa peremajaan wajah tidak mungkin dilakukan tanpa perubahan dalam diet dan gaya hidup sihat. Agar kulit awet muda dan rapi, tabiat buruk harus ditinggalkan dan dietnya berbeza dengan vitamin dan mineral. Diet mesti termasuk makanan yang mengandung karotena, vitamin A, dan serat.